Attent Taxi  thumbnail

Published Oct 01, 23
7 min read

Taxi Paris

Er zijn ook drijvende winkels en werkplaatsen. taxi opwijk. Met kleine bootjes wordt het dagelijks verkeer tussen de huizen uitgevoerd. Vrouwen verkopen fruit vanuit deze bootjes aan passerende schepen. Twee kleine kinderen peddelen voorbij in een soort tobbes (of grote wokken). De boottocht gaat deels door kreken en deels over het meer

We maken nog een stop bij een viskwekerij annex souvenirwinkel (taxi stop). Ook stoppen we nog bij een drijvend schooltje, waar we even in het kleine klaslokaal mogen kijken. De kinderen zijn bezig met een Engelse les en wij mogen even een kijkje nemen. De kinderen vinden het ‘hoge’ bezoek schitterend, en ook wij genieten

Na de nodige foto’s varen we weer verder. Dit drijvende dorp leeft, net als Siem Reap, volledig van het toerisme. En dat alleen door de gelukkige omstandigheid dat het vlakbij de tempels van Angkor ligt. Na een uurtje varen zijn we weer terug bij af, waar Sugoon alweer te wachten staat om ons terug naar het centrum te brengen.

Het gaat om een rieten hut op palen, niet groter dan een gemiddelde keuken in Nederland (tour et taxi toutankhamon). De vrouw van Sugoon ligt er ziek bij op een matje, ze heeft suikerziekte zo horen we. We voelen ons niet echt op ons gemak om hier te zijn, zo armoedig als dit allemaal is

Taxi Wevelgem

Wat een prachtige vent! De huur van zijn huis op jaarbasis is zo’n tweehonderd euro - taxi rixensart. Dit valt voor ons in Europa bijna niet voor te stellen. Aan het eind van de dag geven we Sugoon dan ook een flinke fooi. Overnachting: Indochine 2 Hotel We worden vroeg opgepikt om naar het busstation te gaan

Op het busstation is het weer traditioneel chaotisch en pas na enige rondvraag hebben we de juiste bus te pakken. Vol goede moed gaan we op weg - taxi verviers. Deze goede moed verdwijnt al na zo’n half uur rijden, als we ineens stil komen te staan. Highway 6 blijkt een stuk minder Highway te zijn dan de naam doet vermoeden, en door de kuilen is het rechterachterwiel kapot gegaan

Vanuit de bus zien we flink wat Cambodjanen die aan het wiel aan het sleutelen zijn, beweging zit er echter niet in. Omdat we lang moeten wachten en niks te doen hebben, volgt hier een stukje geschiedenis. En dus gaan we terug in de tijd, naar 1972 om precies te zijn.

De beweging was oorspronkelijk opgezet door Vietnamese communisten, die lange tijd nog een stevige vinger in de pap hielden - taxi service. Veel eenheden bestonden feitelijk uit Vietnamezen en aanvankelijk werden de hogere kaders door Vietnamezen beheerst. Toen Lon Nol aan de macht kwam in 1970 ging dit gepaard met een uitbreiding van de Vietnam-oorlog naar Cambodja

Taxi Hannut

Een andere belangrijke politieke overwinning was het monsterverbond met Norodom Sihanouk dat de Rode Khmer onder Chinese druk sloten. De steun van de voormalige koning bleek essentieel in het winnen van het vertrouwen van de bevolking. Reeds tijdens de opmars raakte Pol Pot onder de indruk van de eenvoud van de bergbewoners.

Als de Rode Khmer een provinciestad hadden ingenomen hervatte het dagelijks leven zich meestal binnen enkele dagen, waarop Pol Pot onthutst reageerde. Als alles bij het oude bleef, zou de hele revolutie geen nut hebben. jerome colin hep taxi. Hierop bedacht de partij meer radicale oplossingen, zoals het deporteren van de bevolking en begon deze in praktijk te brengen

Al na enkele dagen ontruimde de Rode Khmer Phnom-Penh en dreef de bevolking naar het platteland. Ambtenaren en militairen uit het regeringsleger werden in een aantal gevallen apart genomen en geëxecuteerd - taxi gent prijs. De hardhandigheid van de deportaties verschilde per commandant. Sommige commandanten stonden de bevolking toe persoonlijke bezittingen mee te nemen of terug te keren naar hun geboorteplaats, anderen dwongen de bevolking daar naartoe te gaan waar zij wilden

Voor de oorspronkelijke stedelingen was het echter een zware beproeving. Zij kenden niemand en kwamen onderaan de hiërarchie te staan. Ongehoorzaamheid werd bestraft met mishandeling of executie. Ook werd in dit prille stadium nog niet onthuld dat de Rode Khmer voor een communistische partij streed, men sprak simpelweg over ‘Angkar’ (de Organisatie).

Snel Taxi

De mensen werden in de collectieven ingedeeld in drie categorieën: de volledig gerechtigden, de aspiranten en de gedeporteerden. Volledig gerechtigden kregen uiteraard de beste behandeling en het beste voedsel en konden tot de partij toetreden - taxi harelbeke. De aspiranten waren plattelandsbewoners en stedelingen die oorspronkelijk van het platteland kwamen en kregen eveneens een wat betere behandeling

Zij werden het slechtst behandeld en kregen het minste te eten (tour et taxi restaurant). Behalve het volledig afschaffen van woorden die op individualiteit duidden was een methode die van zelfkritiek conform de maoïstische ideologie. Men moest niet alleen een eigen levensgeschiedenis schrijven en die aan de hand van de leer bekritiseren, maar men diende zelfs iedere dag in collectief verband eigen fouten te verkondigen, evenals misstappen van anderen

De straffen die hierop stonden waren onder andere vermindering van rantsoenen, het overslaan van maaltijden, lijfstraffen en executie. Iedereen werd bewust in een staat van constante angst en psychische onbalans gehouden, zodat men zelf niet eens dacht aan verzet of opstand. De familie werd afgeschaft. Slechts ‘Angkar’ bepaalde wie zich met wie mocht voortplanten en voedde de kinderen die hieruit voortkwamen op.

Voedsel mocht slechts collectief worden genuttigd tijdens maaltijden in de eetzaal (taxi vert prix). Zelfs het verzamelen van fruit was verboden omdat dat “egocentrisch” zou zijn, al het fruit behoorde immers toe aan ‘Angkar’. Inkrimping van rantsoenen of iemand een maaltijd geheel ontzeggen was een populaire straf die vaak tot gevolg had dat men te ziek werd om te werken, helemaal niets meer kreeg en ten slotte overleed

Taxi Vert Woluwe Saint Pierre

Commandanten wisten dat ze gestraft zouden worden als ze onvoldoende presteerden en wilden in ieder geval niet de laatste zijn. Hierdoor ontstond een zekere concurrentie die leidde tot radicalisering. Ook werkte het gebrek aan coördinatie hongersnood in de hand daar communicatie tussen de gebiedsdelen erdoor gehinderd werd en handel bovendien ontmoedigd of zelfs verboden werd.

Deze plekken zullen we morgen bezoeken. Terug naar de realiteit. Na zo’n anderhalf uur stil te hebben gestaan, blijkt het wiel opnieuw uitgevonden te zijn en kunnen we weer gaan rijden. taxi hannut. In de middag komen we aan in het centrum van Phnom Penh. Als we de bus uitstappen worden we alweer omsingeld door tuk-tuk chauffeurs en mensen die iets van ons willen hebben

In de Lonely Planet lezen we over het Indochine 2 Hotel en gelukkig hebben zij nog een kamer vrij voor ons. De kamer is niet geweldig en zonder ramen, maar is wel gewoon schoon. Marijn en Ruud gaan nog een rondje door de stad lopen. Jeroen besluit even te gaan slapen, hij voelt zich niet lekker.

Op een rotonde middenin de binnenstad zien ze een loslopende olifant. taxi bellen. Welkom in de wondere wereld die Cambodja heet. ’s Avonds eten we op een straathoek bij een pizzeria. Waar de Italiaanse pizza’s lekker zacht zijn, zijn ze in Cambodja steenhard. Zo hard, dat je er waarschijnlijk iemand mee kunt vermoorden

Taxi 12 Personen

Met moeite kunnen we de pizza opeten, al smaakt hij dan wel weer vrij aardig. We sluiten de avond af in een bar, waar we wat biljart spelen en wat biertjes pakken - taxi lux. We raken aan de praat met een groep Belgische meiden die hier op studiereis zijn met hun universiteit

Dan maar naar bed, morgen staat er een enerverende dag op het programma. Overnachting: Indochine 2 Hotel Vandaag een heftige dag (taxi ingelmunster). We gaan een van de ‘Security Prisons’ (S21) en een van de vele Killing Fields van de Rode Khmer (KR, RK, Khmer Rouge) bekijken. Na het ontbijt nemen we bij het hotel een tuk-tuk

Dat maakt het zitten wel erg lastig, maar goed, niets meer aan te doen. De tuk-tuk brengt ons niet ver van ons hotel, naar de S21 gevangenis, gelegen in het hartje van de stad. Onderweg komen we langs een aantal bezienswaardigheden. Het meest markante gebouw in het centrum van Phnom Penh is het Koninklijk Paleis.

Grote groepen Cambodjaanse scholieren lopen in hun schooluniform (zwarte broek, wit overhemd) bij de toegangspoort rond (taxi evere). De gebouwen lijken erg op die van het Koninklijk Paleis in Bangkok, alleen zijn ze hier minder scheutig geweest met de gouden beelden. De Zilveren Pagode ligt in hetzelfde complex. Hij is niet zilver van buiten, maar heeft een vloer van zilveren platen